Dnes je 25.7.2017


Čas od času rozesíláme zájemcům informace o změnách a novinkách na stránkách tohoto portálu. Zadáte-li sem svůj e-mail, přidáme do seznamu adresátů i vás.

Kliknutím na tuto ikonu se můžete přihlásit k odběru novinek ve formátu XML:
RSS Feed RSS kanál

__________________

Zajímáte se
o umělecké dění?
Čtěte artmagazin.eu.
artmagazin.eu
__________________

Nejrozsáhlejší databáze fotografických výstav na českém internetu přináší základní údaje o mnoha desítkách právě probíhajících výstav v celé republice a nabízí naprosto unikátní možnost vyhledávání v tisícovkách záznamů podle různých kritérií. Chcete-li do databáze přidat výstavu, kterou právě pořádáte, můžete informace o ní vložit do tohoto formuláře.


English Homepage

N E J N O V Ě J Š Í
Z P R Á V Y

Jste plátcem DPH a prodáváte fotografie přes internet konečným spotřebitelům v cizině? Pokud ano, týkají se vás následující změny v zákoně o DPH.

Do sekce věnované autorským právům jsme přidali novou stránku často kladených otázek.

Evropská komise vyzvala veřejnost k podávání připomínek k revizi autorského práva v EU.

Do 14. ledna 2014 můžete zasílat návrhy na Osobnost české fotografie za minulý rok.

Výstavou Slovenská nová vlna, 80. léta, se v Praze otevírá Dům fotografie.

Josef Koudelka se dohodl s UPM a věnuje mu soubor 537 fotografií.

Mají čeští fotografové zájem o autorská práva? Nečinnost vedení jejich profesních organizací naznačuje, že to moc slavné nebude.

Vzhledem k tomu, že nejnavštěvovanější stránkou fotomonitoru je již od počátku databáze fotografických výstav, změnili jsme poněkud uspořádání webu, aby lépe odrážel zájmy jeho čtenářů.





Podporujeme Manifest
za používání
metadat

Podporujeme Manifest za používání metadat

Obchodní modely > Royalty free

Způsob prodeje fotografií, grafik a jiných obrazových, ale i zvukových materiálů v režimu „royalty free” (RF) je relativně velmi mladý. Objevil se počátkem 90. let minulého století, kdy obrazové agentury začaly prodávat disky CD-ROM obsahující 100 obrázků, tehdy obvykle jednoduchých grafik neboli clip-artů, později také fotografií. Takové cédéčko stálo pouze několik desítek či stovek dolarů a uživatelé to brali jako velmi levnou alternativu klasickému modelu „rights managed” (RM) licencí. Pro agentury to byl a stále je vítaný zdroj dodatečných příjmů, zvláště v době, kdy prodeje v režimu RM stagnují nebo dokonce vykazují pokles.

Pro uživatele má RF model jisté výhody. Především je to nízká cena, jednorázová platba a okamžitá dostupnost vybrané fotografie; uživatel má také možnost (samozřejmě v rámci příslušných licenčních podmínek, které se zakoupením RF snímku zavázal dodržovat) použít obrázek prakticky jakýmkoli způsobem a jakkoli často. Použití je obvykle omezeno na libovolné užití v reklamě či tisku, takto zakoupené fotografie je ovšem zakázáno dále prodávat, nebo je použít k výrobě například k prodeji určených pohlednic, knih či jiných produktů.

RF má ovšem také některé nevýhody: Tentýž obrázek může pro tytéž účely použít například i uživatelův přímý konkurent. Nejznámější případ se stal v roce 2005 ve Francii, kde dokonce hned tři francouzské internetové firmy současně (Wanadoo, Cegetel a EstVideo) použily na svých webových stránkách naprosto stejnou fotografii, kterou zakoupily za pouhých 159 dolarů od téže fotobanky. Výsledek si můžete prohlédnout na této stránce. Podobný případ se o rok dříve stal počítačovému gigantu Dell, prodejci fotografické techniky Calumet a další firmě vyrábějící počítače s názvem Gateway – v tomto PDF souboru se můžete podívat, jak to dopadlo.

Termín „royalty free” může mít navíc u každé obrazové agentury poněkud jiný význam – je tedy nutno vždy se pečlivě seznámit se zněním licenčních podmínek a zvážit, zda rizika použití RF obrázků nejsou pro daný případ příliš veliká a jestli by naopak nestálo za to investovat poněkud větší obnos do RM licence, jehož výše bude ve srovnání s celkovým rozpočtem plánované reklamní kampaně stejně relativně velmi malá. U těchto snímků někdy navíc neexistují podepsaná prohlášení zobrazených osob, že souhlasí s uveřejněním fotografií, na kterých jsou zachyceny, takže hrozí i nebezpečí případných soudních sporů.

Někteří fotografové možná na RF prodejích něco vydělali, mezi profesionály však převládá názor, že tento obchodní model je pro fotografickou branži škodlivý, protože tlačí na neustálé snižování cen za poskytování RM licencí a devalvuje hodnotu fotografií. Rozhodně je vůči autorům nespravedlivý například v tom, že dostanou stejný, leckdy stejně nepatrný honorář, ať už je jejich dílo použito například velkou nadnárodní společností v celosvětové reklamní kampani, anebo v nějakém odborném časopise vycházejícím v nákladu pouhých několika tisíc kusů. Nejrůznější fotografické asociace i sdružení ilustrátorů proto apelují na své členy, aby agenturám neposkytovali svá díla v RF režimu, některé spolky mají dokonce ve stanovách, že fotografy používající RF model za členy nepřijímají.

Pro fotografické agentury je samozřejmě jakákoli příležitost k výdělku dobrá a RF model vytváří značnou část jejich příjmů, rozhodně se jej tedy nevzdají. Stále více se tak v uživatelích ukotvuje názor, že fotografie je obyčejná komodita jako kterékoli jiné zboží, které lze nakoupit v supermarketu, a nikoli výsledek tvůrčí práce. Má to samozřejmě nejen dopad na celkový výrazný pokles cen obrazových materiálů v sektoru RM, ale také se vytváří tlak na snižování honorářů vyplácených fotografům při práci na zakázku. V důsledku toho pak upadá i prestiž celých profesí, neboť tato situace se netýká jen fotografů, ale například také grafiků nebo ilustrátorů.

Text © Lubomír Synek
(Použití v jakékoli formě bez předchozího svolení autora je zakázáno.)