Dnes je 28.4.2017


Čas od času rozesíláme zájemcům informace o změnách a novinkách na stránkách tohoto portálu. Zadáte-li sem svůj e-mail, přidáme do seznamu adresátů i vás.

Kliknutím na tuto ikonu se můžete přihlásit k odběru novinek ve formátu XML:
RSS Feed RSS kanál

__________________

Zajímáte se
o umělecké dění?
Čtěte artmagazin.eu.
artmagazin.eu
__________________

Nejrozsáhlejší databáze fotografických výstav na českém internetu přináší základní údaje o mnoha desítkách právě probíhajících výstav v celé republice a nabízí naprosto unikátní možnost vyhledávání v tisícovkách záznamů podle různých kritérií. Chcete-li do databáze přidat výstavu, kterou právě pořádáte, můžete informace o ní vložit do tohoto formuláře.


English Homepage

N E J N O V Ě J Š Í
Z P R Á V Y

Jste plátcem DPH a prodáváte fotografie přes internet konečným spotřebitelům v cizině? Pokud ano, týkají se vás následující změny v zákoně o DPH.

Do sekce věnované autorským právům jsme přidali novou stránku často kladených otázek.

Evropská komise vyzvala veřejnost k podávání připomínek k revizi autorského práva v EU.

Do 14. ledna 2014 můžete zasílat návrhy na Osobnost české fotografie za minulý rok.

Výstavou Slovenská nová vlna, 80. léta, se v Praze otevírá Dům fotografie.

Josef Koudelka se dohodl s UPM a věnuje mu soubor 537 fotografií.

Mají čeští fotografové zájem o autorská práva? Nečinnost vedení jejich profesních organizací naznačuje, že to moc slavné nebude.

Vzhledem k tomu, že nejnavštěvovanější stránkou fotomonitoru je již od počátku databáze fotografických výstav, změnili jsme poněkud uspořádání webu, aby lépe odrážel zájmy jeho čtenářů.





Podporujeme Manifest
za používání
metadat

Podporujeme Manifest za používání metadat

Obchodní modely > Rights managed

Termín „rights managed” (RM) vznikl v prostředí obrazových agentur, které se začaly vytvářet především díky rozvoji fotografie počátkem 20. let minulého století, a poněkud přesněji lze jeho obsah přeložit jako „způsob prodeje licencí k užití fotografií (nebo obrazových materiálů obecně), při němž jsou práva nejen autorů, ale i uživatelů fotografií těmito agenturami spravována”.

Z pohledu uživatele lze říci, že fotografická agentura na jedné straně dbá v zastoupení autora na to, jak bude jeho obrázek použit, a na druhé straně také hlídá, kdo další ještě daný snímek uveřejnil a jak. Díky tomu by uživatel měl teoreticky získat jistotu, že podobným způsobem nepoužije tentýž obrázek jeho přímý konkurent. Toto u snímků spravovaných v režimu royalty free (RF) zaručit nelze.

Nakupující se tak předem dozví, kde všude byla fotografie, o kterou má zájem, již použita a jak, a může se kvalifikovaně rozhodnout, jestli mu dřívější způsoby užití snímku vadí nebo nevadí, případně smí-li jej užít právě tím způsobem, k němuž obrázek potřebuje. V praxi ovšem zájemci o fotografie často smluvní podmínky, které jsou obvykle dosti obsáhlé a psané drobným písmem, příliš nečtou a domnívají se, že kupují-li RM fotografii, jsou jejich práva užít ji mnohem větší než je tomu ve skutečnosti.

Navíc ne vždy platí, že fotografie zakoupená v modelu RF musí být levnější než obdobný snímek, ale zakoupený v modelu RM. Jestliže zákazník fotografii potřebuje pro přesně specifikovaný účel, v nízkém nákladu a omezeném rozsahu užití, může klidně dospět i k ceně nižší.

Pro fotografy by samozřejmě bylo nejlepší, kdyby si u nich uživatelé obrazových materiálů objednávali zhotovení všech potřebných fotografií zakázkovým způsobem, při kterých jim uhradí i veškeré s pořízením snímků související náklady. Hovoříme-li však o prodeji archivních fotografií, je režim RM z hlediska fotografů jednoznačně nejvýhodnější, a prodávají-li své snímky zákazníkům přímo, bez prostředníka v podobě některé z fotoagentur, v podstatě jediný spolehlivý a rentabilní. Jedině tak mají autoři naprostou kontrolu nad svými díly a mohou v souladu s potřebami klientů stanovit honorář, který bude spravedlivým vyjádřením hodnoty fotografie. Vyžaduje-li zákazník exkluzivitu, může fotograf samozřejmě požadovat výrazně vyšší cenu. Autor má také možnost přesně ve smlouvě vymezit způsob, jakým může být jeho dílo použito a jakým nikoli.

Jednou z možností, jak může licenční smlouva vypadat, jsou tyto dokumenty, které s úspěchem využívá známý slovenský fotograf Vlado Bača.

V našem diskusním foru můžete vyjádřit své názory na problematiku RM versus RF, i na další otázky související s profesionální fotografickou praxí.

Text © Lubomír Synek
(Použití v jakékoli formě bez předchozího svolení autora je zakázáno.)